Nordic walking jak má být

Kde se vzali, tu se vzali, pár let zpátky se u nás začali objevovat chodci se dvěma holemi. A bylo jich víc a víc, až se nakonec tomu, že se někdo po venku “toulá s hůlkama”, přestala většina lidí divit. Nordic walking aneb severská chůze se těší stále větší oblibě. Není divu. Jedná se o všestranný druh pohybu, který má hned několik obřích plus. Tedy, pokud ho děláte správně.

Kde se vzali, tu se vzali, pár let zpátky se u nás začali objevovat chodci se dvěma holemi. A bylo jich víc a víc, až se nakonec tomu, že se někdo po venku “toulá s hůlkama”, přestala většina lidí divit. Nordic walking aneb severská chůze se těší stále větší oblibě. Není divu. Jedná se o všestranný druh pohybu, který má hned několik obřích plus. Tedy, pokud ho děláte správně. 

Nordic walking? Pozor na techniku  

Říká se, že když jde člověk správně s holemi, tak zapojí 90 % svalů. A když se u toho směje, tak 100 %.

Nordic walking aneb severská chůze se těší stále větší oblibě. Kdo mě zná, ví, že jsem mu už před několika lety propadla také. Pokud to povinnosti dovolí, vyrážím ven s holemi alespoň třikrát týdně. 

Říkejme tomu oprávněně profesní deformace, ale i když relaxuji - v tomto případě když sama nordic walking provozuji - všímám si toho, jak si v chůzi s holemi vedou ostatní. Nemám na mysli, jestli urazí delší trasu než já, nebo jestli volí obtížnější terén než já, ale o tom, jaké používají svaly, jestli celé tělo do severské chůze zapojují správně. Jako fyzioterapeut pozoruji pohyb lidí, to, jak provádějí jednotlivé úkony, celý svůj profesní život. Výjimku nedělám ani při nordic walkingu. Mohu říct, že je tu znát určité zlepšení. Lidí, kteří severskou chůzi provozují tak, jak se má, je hodně. Pořád je ale dost těch, kteří některou část chůze “šidí”. 

Třeba jsou při chůzi shrbení, nezpevnění, zapichují hole jen tak ledabyle náhodně kolem sebe a tak dále. 

Patříte mezi ně? 

Nordic walking se na první pohled jeví jako snadná činnost, ale má-li být prováděn správně, vyžaduje určitý nácvik. 

Pokud vyrážíte ven s holemi a plánem prospět svému tělu, jeho držení, vlastním zádům, metabolismu (...), pamatujte vždy na tato pravidla: 

  • Hůl zapichujte v úrovni paty vykračující nohy.
  • S vykročením levé nohy vyšlete vpřed pravou ruku a naopak. 
  • Svírejte hůl pevně v ruce a buďte do hole zapření přesně do chvíle, než zabodnete druhou hůl.
  • Pak sevření povolte a nechte hůl vyklouznout a viset jen na rukavičce. 
  • Došlapujte vědomě přes patu na celé chodidlo. Až po palec. 
  • Jděte vzpřímení, v mírném předklonu. 
  • Stáhněte ramena dolů, při odpichu je mírně vytočte, boky a trup jsou v rovině. 
  • Nekolébejte se.
  • Pohyby provádějte vědomě, myslete při chůzi na každý sval, který aktuálně zapojujete. 


Je to super, ale… 

Po nějaké době pravidelného, správně prováděného nordic walkingu pocítíte zlepšení fyzické kondice a zlepší se vám držení těla. Právě také díky lepšímu držení páteře lidem často odezní bolest zad. Tedy, pokud o sebe dbají i ve zbylém čase. 

Pokud sedíte celý den špatně v kanceláři, doma na gauči nebo v autě, sebelépe provedený nordic walking vás nespasí. Rozhodně je to ale, co se týká péče o vlastní tělo, krok správným směrem. Doslova. 

Chcete pro sebe udělat něco víc? Pojeďte s námi na Letní Školu zad v Broumově

 

3 videotréninky z programu Sedět je umění zdarma

Odesláním formuláře souhlasíte s podmínkami zpracování osobních údajů.




Mohlo by Vás zajímat